Betegségmegelőzés

Betegségmegelőző program

Ma már a család kedvenc állata a család legjobb barátja, szinte családtag. A gazdik szeretnék, ha állataik hosszú egészséges életet élnének és szeretnék megóvni kedvenceiket a betegségektől. Egyre nagyobb ismeretekkel rendelkezünk saját egészségünkkel kapcsolatban is és én szeretném, ha az Önök ismerete kedvenc állataikkal kapcsolatban is bővülne.

Egy jól gondozott állat hozzájárul saját fizikális és mentális egészségünk fenntartásához is. Gondoljunk csak bele, milyen örömmel fogadnak minket, ha reggel felébredünk vagy este megérkezünk fáradtan a munkából. Az állatok kiváló tanítók, főleg gyermekeink számára. Kialakítják bennük a felelősségtudatot, hiszen egy állatról egész élete során kötelességünk gondoskodni!

Miért fontos a betegségmegelőző „preventív” gondoskodás?

A betegségmegelőző programunk segítségével kedvenc állatunk életminőségét és élethosszát növelhetjük meg. Nagyobb életerő, szebb külső megjelenés, vidámabb életet biztosíthatunk barátunknak. Bölcsen teszi, aki előre gondoskodik és nagyobb hangsúlyt fektet arra, hogy kedvence ne betegedhessen meg, hiszen a betegség általában súlyos tünetekkel jár, végzetes is lehet, nem beszélve arról, mennyire sajnáljuk, ha szeretett kedvenc állatunk bánatos, csak fekszik, nem reagál szólításunkra, simogatásunkra, nem eszik, szenved. A beteg állat gyógykezelése nagy anyagi áldozattal is jár!

Mit jelent a betegségmegelőzési gondoskodás?

A mai modern ismeretek birtokában és a modern vizsgálóeszközök alkalmazásával elkerülni a betegségeket, mielőtt azok klinikailag is megjelennének. Azért dolgoztuk ki programjainkat, mert nagyon hiszünk abban, hogy a betegségeket jobb megelőzni, mint gyógykezelni. Ha a betegség rizikófaktorait felismerjük, korrigáljuk, amíg állatunk egészséges, akkor elkerüljük, hogy később, ha az állat megbetegszik, igen drága műszeres és gyógyszeres beavatkozásokat alkalmazzunk.

Betegségmegelőző program típusai

Kedvenc állata megérdemli, hogy évente legalább egy alkalommal egy betegségmegelőző vizsgálaton vegyen részt. Fajtánként és életkoronként azonban változhat a vizsgálatok sűrűsége.

Ezek a vizsgálatok, nevezhetjük szűrővizsgálatoknak is hiszen a kedvencét az orrától a farka végéig átvizsgáljuk. A vizsgálat során megtekintjük a szájüreget,a nyálkahártyákat, a nyirokcsomókat, figyelemmel vagyunk a tüdő és a szív normális működésére. A has áttapintásával a hasüregben található szervek normálistól eltérő állapotára vagyunk kíváncsiak. A végtagok és ízületek megfelelő átmozgatásával az izomzat az inak az ízületek és a csontok állapotát bíráljuk el. Megmérjük az állatok vérnyomását és vércukormérést is elvégezzük. A szűrővizsgálatok során olyan betegségek előjeleit fedezhetjük fel, amelyeket később kezelni sokkal költségesebb és nehézkesebb. Egyszóval megelőzni a betegséget!

Évenkénti részletes fizikális vizsgálat

Be kell látnunk, hogy állataink gyorsabban öregszenek, mint mi magunk. Egyesek például azt mondják, hogy egy év alatt kutyáink 5-7 évet idősödnek. Érthető tehát miért fontos számukra az évente történő vizsgálat elvégzése. A vizsgálat során sokszor az egészségesnek látszó állaton felfedezünk olyan jeleket, amely valamely súlyos megbetegedés első megjelenési formája, pl.: apró kis csomó az emlőben. Ha ekkor azonnal beavatkozunk, megelőzhetjük a betegség klinikai tünetekben való megjelenését, megmentjük állata életét.

Védőoltások beadási programja

Házi kedvenceinket nagyon sok fertőző eredetű betegség fenyegeti. Az oltatlan állatok nagyon megbetegszenek, sokszor a fertőzés végzetes kimenetelű. A betegségek általában súlyosak, lefolyásuk hosszadalmas és gyakran az intenzív kezelés ellenére is maradandóan károsodik a szervezet (vakság, idegrendszeri tünetek, bénulások alakulhatnak ki). A védőoltás nélkül kóborló állatok természetesen fertőzik a társaikat, nagyon sok állatot betegítenek meg a környezetükbe (egy kandúr macska 4-5 kilométert is bebarangol egy éjszaka). A fertőző anyag (pl.:vírusok) hosszú ideig megőrzik fertőzőképességüket a környezetben. Ha szakszerűen alkalmazzuk a védőoltásokat, elkerüljük ezeket a súlyos ragályos betegségeket.

Ivartalanítási program

A sebészi úton történő beavatkozás során eltávolítjuk az ivarszerveket (nő ivarú állatnál a petefészkeket és a méhet, hím ivarú állatnál a heréket). Ezzel a beavatkozással minimálisra csökkentjük bizonyos húgyúti bántalmak előfordulását, nagyban csökkentjük az emlőrák megjelenésének veszélyét. Hím ivarú állatokban a prosztatabetegségek (gyulladások, daganatok) megjelenését, a heredaganat kifejlődését akadályozhatjuk meg. Az ivartalanítással a nem kívánt vemhesség és kölyökszaporulat gondját vehetjük le vállunkról. Nem kell állandóan a párzási időszakban idegeskednünk, hogy a fiú kutyánk elcsavarog, a nőstény kutyánkhoz pedig belátogat egy idegen. A kandúr macskák mindig lázasan, súlyos sebekkel térnek haza, amely sebek aztán elgennyednek, kifakadnak. A kóborló állatokat veszélyek fenyegetik, általában baleset áldozatává válnak. Az ivartalanítás műtéte előre tervezett eljárás, ritkán jár szövődménnyel. A műtétet az állatok pár nap alatt kiheverik.

Fog- és szájhigiéniai program

A vizsgálattal a szájüregben lévő elváltozásokat fedezzük föl, és ha kell bizonyos beavatkozásokat végzünk. Megbeszéljük, hogy a szájüregi betegségeket, hogyan előzhetjük meg. 3 éves kor felett a kutyák 85%-a és a macskák 70%-a szenved szájüregi problémáktól.

Takarmányozási program

A kedvenc állata fajának, fajtájának, korának és ivari állapotának megfelelő táplálási tanácsadással segítjük, hogy ne alakulhassanak ki táplálkozási eredetű betegségek. Megfelelő takarmányok biztosításával nagyon sok táplálkozással összefüggő betegséget előzhetünk meg (pl.:ivartalanított kandúrok húgykövessége, stb.)

Kölyök egészségvédelmi program

Megbeszéljük, hogy a kölykök egészséges felnevelése érdekében, mit kell szem előtt tartani pl. a takarmányozással , mozgatással vagy a paraziták elleni védekezéssel kapcsolatban.

Időskori egészségvédelmi program

A kor előrehaladtával bizonyos megbetegedések megjelenési valószínűsége megnövekszik. Gondolok itt elsősorban fog, vese mozgásszervrendszeri megbetegedésekre. A betegségek korai stádiumban való felismerése nagyon fontos.

Viselkedés-élettani program

Fontos, hogy jó kapcsolat alakuljon ki a kedvenc állatunk és a környezete között. Ebben a megfelelő szakember tanácsa nagyon hasznos lehet.

Külső/belső paraziták elleni védekezés programja

Óriási problémákat okoznak az állatainkon és állatainkban megtelepedő paraziták. Ezek közül néhány még az embert is képes megbetegíteni, főleg a kisgyermekeket, akik a legközelebbi kapcsolatban vannak kedvenceinkkel. Tanácsot adunk, hogy hogyan szabadulhatunk meg ezektől az élősködőktől

Fájdalmat csökkentő program

Állatorvosi feladataink egyik legfontosabbika, hogy ne hagyjuk, hogy állataink szenvedjenek , állandó fájdalmaik legyenek. Beavatkozásaink során ezt mindig figyelembe vesszük. A legkisebb fájdalmat okozó beavatkozás során is fájdalomcsillapítást végzünk, ha kell általános érzéstelenítés mellett avatkozunk be. Figyeljük, hogy az állatnak lehetnek-e heveny vagy krónikus fájdalmai. Mindig ezt szem előtt tartva történik a beavatkozás.